Każdy kto choć raz przebywał nad Adriatykiem, nie bez powodu nazywanym „Rajem żeglarzy”, z zachwytem podziwiał krystalicznie czystą, lazurową wodę, niezliczoną ilość mniejszych i większych wysepek i te wszystkie piękne jachty, żaglówki i łodzie. Największą pokusą są oczywiście niedostępne z lądu małe, kameralne, często piaszczyste, plaże czy wspaniałe miejsca do nurkowania.
Odpowiedź jest tylko jedna: raz spróbujesz i wiesz że to jest to.
Chorwacja i jej wybrzeże daje tyle różnorodnych miejsc do eksplorowania, że z pewnością każdy znajdzie tam coś dla siebie. Mamy tutaj bezludne wysepki rodem z księżycowego krajobrazu w okolicach wyspy Pag, niesamowity Park Narodowy Kornati, archipelag który składa się z ponad 150 wysp i wysepek, wyspy w kształcie serca, piaszczystą plaże na wyspie Brać oraz naprawdę wiele, wiele innych nietuzinkowych miejsc, które możemy zobaczyć posiadając „coś” do pływania.
Każdym sprzętem z homolacją kat. „C” oraz dającym możliwość bezpiecznego pokonania czasem kapryśnego Adriatyckiego morza i wiatru. Generalnie są to składane pontony od 2,5m długości z silnikami od 5KM, większe RIB-y, czyli hybrydy laminatu i nadmuchiwanych tub, z silnikami od 40 – 150 KM no i oczywiście duże łodzie motorowe gdzie ich wielkość i moc silnika ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Możesz również skorzystać z wypożyczalni pontonów RIB4RENT, która dysponuje sprzętem pływającym na terenie Chorwacji.
Z pewnością nie raz zastanawiałeś się jak to jest z tym żeglowaniem po Adriatyku?
Przede wszystkim, musisz łódkę przetransportować. Trzeba mieć na uwadze masę zestawu, samochód – przyczepa, jeżeli przekracza 3500DMC, konieczne będzie zainstalowanie VIATOLL’a, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. W samej Chorwacji opłaty za użytkowanie autostrad uzależnione są od długości i wysokości pojazdu. Pełny cennik dostępny jest na stronie http://hac.hr/en/toll-rates/pricelist/zagreb-split-dubrovnik-337 . Ciekawostka praktyczna: jadąc z łodzią na przyczepie, która ma wysokie elementy, zawsze płać gotówką. Zdarza się że automat potraktuje nas jako auto ciężarowe i płacąc kartą zapłacimy za III kategorię zamiast II, różnica jest naprawdę spora.
Praktycznie w każdym mieście, w którym jest port jest również kapitanat (Lučka kapetanija) lub ich filie (Lučka uprava). Adresy i telefony znajdziesz tu:
Lučke kapetanije: http://www.mppi.hr/default.aspx?id=475
Lučke uprave: http://www.mppi.hr/default.aspx?id=661
Posiadanie winiety jest obowiązkowe dla wszystkich jednostek pływających, posiadających silnik i długość większą niż 2,5m. Opłata obowiązuje do końca danego roku kalendarzowego. Winieta występuje w formie dokumentu, a nie jak wcześniej naklejki.
Ceny winiet uzależnione są od wielkości jednostki oraz mocy silnika, poniżej poglądowe ceny na rok 2016.
Dla łodzi otwarto-pokładowych, bez kabin do spania, nie jest wymagana. Dla wszystkich pozostałych, jest obowiązkowa lista załogi, sporządzana i zgłaszana bezpośrednio przed rejsem.
Jedno i drugie rozwiązanie jest oczywiście możliwe. Jeżeli mamy mniejszą jednostkę na przyczepie pod łodziowej, możemy poszukać betonowego slipu i samemu zwodować nasz sprzęt. Może się zdarzyć, że nawet w większych miastach nie ma odpowiedniego slipu, dlatego należy sprawdzić to odpowiednio wcześnie. Przy wodowaniu z takiego slipu, należy zachować maksimum ostrożności, ponieważ często tego typu miejsca są bardzo śliskie i nasz samochód może zsunąć się do wody. Opłaty za takie wodowanie są bardzo różne, czasem uda się to zrobić bez opłaty, ale z reguły jest to koszt około 50-100 kn, zawsze warto zapytać właściciela o możliwość skorzystania.
W przypadku większych jednostek pozostaje nam tylko użycie dźwigu, można je znaleźć praktycznie w każdym porcie. Koszt takiej operacji to w zależności od miejsca od 400-1300 kn.
Tak naprawdę wszystko zależy od kwestii ekonomicznych, jak dużą łódź mamy i gdzie spędzamy urlop. Cena zawsze uzależniona jest od wielkości jednostki. Przykładowo za postój w marinie łódki ok. 5m ceny za dzień postoju wahają się od 50 kn w mniejszym porcie do 250 kn w dużych portach. Mamy za to gwarancję bezpieczeństwa jednostki oraz komfort wejścia na pokład suchą nogą. Alternatywą dla portów są miejsca, które są w pobliżu miejsca naszego wypoczynku. Często zdarza się, że właściciele kampingów czy apartamentów mają swoje miejsca do parkowania łodzi przy małych betonowych pomostach lub bojkach przymocowanych do dna. Ceny w takim przypadku, to czysto umowna kwestia, ale z reguły w miarę ekonomiczna. Należy zawsze pamiętać o zabezpieczeniu sprzętu na wypadek złych warunków atmosferycznych. W przypadku większych fal, należy stosować odpowiednie odbijacze oraz gumowe amortyzatory cumowania.
Sprawa bezpieczeństwa dobytku zaparkowanej łodzi oraz jej samej w Chorwacji jest raczej bezdyskusyjna. Przypadków kradzieży osprzętu czy samych łodzi jest bardzo niewiele. Zawsze dla spokoju ducha, mamy możliwość wykupienia ubezpieczenia Jacht Casco, które takiej sytuacji pokryje ewentualne straty.
Podsumowując, morze Adriatyckie i infrastruktura Chorwackiego wybrzeża dają znakomite możliwości, uprawiania żeglarstwa i sportów wodnych. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku, stosowania wewnętrznych przepisów morskich Chorwacji i odpowiedniego sprzętu pływającego, będzie to zdecydowanie fantastyczny wakacyjny wypoczynek…